زندگی سالم
زندگی سالم بر طول عمر میافزاید! پژوهشگران دانشگاه واشینگتن دریافتند که مصرف غذاهای سالم، ورزش کردن و نکشیدن سیگار خطر مرگ را ۶۵ درصد کاهش می دهد. این یافته در نشریه “انجمن پزشکی آمریکا” منتشر شده است. این پژوهشگران زندگی بیش از ۱۵۰۰ نفر از ۱۱ کشور اروپایی را که ۷۰ تا ۹۰ سال داشتند طی یک دوره ۱۰ ساله مطالعه کردند. آنها تاثیر فردی و جمعی چند عامل فوق الذکر را بررسی کردند و دریافتند که این عوامل شامل رژیم غذایی مدیترانه ای (مقدار زیاد میوه، سبزیجات ، حبوبات و ماهی و مقدار کمی گوشت قرمز و محصولات لبنی است)، فعالیت جسمانی (حدودا روزی ۳۰ دقیقه)، کاهش مصرف الکل و نکشیدن سیگار هر یک به تنهایی به کاهش خطر مرگ منجر می شوند. تحرک جسمانی موثرترین عامل حفظ سلامت است و خطر مرگ را ۳۷ درصد کاهش می دهد. همچنین نکشیدن سیگار ۳۵ درصد، رژیم غذایی مدیترانه ای ۲۳ درصد و کاهش مصرف الکل ۲۲ درصد از خطر مرگ می کاهند. براساس این مطالعه زمانی که یک فرد سالخورده کلیه این عادات را دنبال کرد، خطر مرگ در وی طی دوره ای ۱۰ ساله ۶۵ درصد کاهش یافت. در جریان مطالعات بعدی ۹۳۵ نفر از افراد مورد مطالعه درگذشتند؛ بیماری های قلب و عروق، مانند حمله قلبی و سکته، عامل مرگ ۳۷۱ نفر از آنها، سرطان عامل مرگ ۲۳۳ نفر از آنها و سایر علل، از جمله علل نامعلوم، عامل مرگ مابقی آنها بود. ارایه کنندگان این تحقیق در پایان نتیجه می گیرند که: “یک رژیم مدیترانه ای غنی از سبزیجات و میوه ها همراه با نکشیدن سیگار و دست کم روزی نیم ساعت ورزش به کاهش چشمگیر خطر مرگ حتی در سن پیری مرتبط است.”